GURU BERTUGAS 2017





MINGGU KE-24
10-14 JULAI 2017
PN. NORWAHIDA BT IDRIS*

Tema : BERTOLAK ANSUR





  • MINGGU KE-25
    17 - 21 JULAI 2017
    EN SHAHRIM BIN HJ SHUIB
    Tema : ELAKKAN PONTENG SEKOLAH





  • MINGGU KE-26
    24-28 JULAI 2017
    TN HJ MOHD NASIR BIN HJ SAMSURI
    Tema : BUDAYA MEMBERI SALAM





  • MINGGU KE-27
    31-4 OGOS 2017
    EN. AHMAD SUFI HJ ISAHAK
    Tema : SOLAT MENCEGAH KEMUNGKARAN





  • MINGGU KE-28
    7-11 OGOS 2017
    PN. NORA BT ARSHAD
    Tema: USAHA TANGGA KEJAYAAN





  • MINGGU KE-29
    14-19 OGOS 2017
    EN. KHAIRUL KAMAL BIN HJ. ABD RAHMAN
    Tema: SIKAP SELALU BERSYUKUR DAN TERIMA KASIH





  • MINGGU KE-30
    22-26 OGOS 2017
    PN. NOR HIDA BT MD SAAD
    Tema: KEMPEN BULAN KEMERDEKAAN





  • INFO TERKINI

  • 28-30 DESEMBER 2016 - MESYUARAT GURU, KOKURIKULUM, HEM DAN KO-KURIKULUM
  • 31 DESEMBER 2016 - TRANSISI DAN PENDAFTARAN MURID 2017
  • 4 JANUARI 2017 - SESI PERSEKOLAHAN 2017
  • 22 JANUARI 2017 - MESYUARAT PIBG
  • 5 JULAI 2017 - STORY TELLING COMPETITION CLUSTER 3
  • 7 JULAI 2017- BACAAN YASIN TAHUN 6
  • 8 JULAI 2017 - TEKNIK MENJAWAB SOALAN MATEMATIK UPSR
  • 17 - 21 JULAI 2017 - PEPERIKSAAN PERCUBAAN UPSR 2017
  • 21 JULAI 2017 KEMPEN SEKOLAH BERSIH
  • 29-30 JULAI 2017 PROGRAM SAUJANA IMPIAN MULIA
  • 3 OGOS 2017 MESYUARAT GURU KALI KE-5
  • Tuesday, 25 April 2017

    SET INDUKSI


    Set Induksi berasal daripada perkataan 'induction' yang bermaksud 'giving rise to something' - membangkitkan, mewujudkan sesuatu kepada sesuatu perkara yang lain. mudahmengajar kali ini nak berkongsi 18 cara memulakan PdPc atau Set Induksi.

    1. Video
    Video ditunjukkan dan dibincangkan bersama murid. Video perlu ditapis dahulu dan boleh dilihat oleh murid.
    2. Nyanyian Lagu
    Lagu dinyanyikan  dan lirik dibincangkan. Lagu pula haruslah yang memberi semangat dan rancak.
    3. Perbualan Audio
    Audio dipasangkan dan murid kenalpasti mesej dan isi yang disampaikan.
    4. Gambar/poster
    Gambar/poster ditunjukkan. Murid bincangkan elemen-elemen tertentu seperti objek, perbuatan, proses dan sebagainya.
    5. Objek/benda maujud
    Objek ditunjukkan dan murid bincangkan. Boleh juga beri murid pegang dan rasa dengan deria sentuhan.
    6. Entry Ticket
    Murid nyatakan apa yang mereka ingin tahu daripada tajuk pembelajaran dan ditulis pada stickey notes. Kemudian mereka tampal pada dinding. Kemudian semua pergi melihat notes itu. Jika sesiapa ada jawapan kepada notes tersebut, mereka ambil dan kongsikan jawapan kepada kelas.
    7. Running Dictation
    Setiap kumpulan ada seorang runner untuk dapatkan maklumat tertentu di sekeliling kelas. Kemudian, balik ke kumpulan dan seorang akan tuliskan maklumat sehingga siap. Dapatan dikongsikan. Maklumat pula perlu yang mudah dan ringkas.
    8. Who/What am I?
    Satu objek tersembunyi dimasukkan dalam kotak. Kota dilubangkan cukup untuk masukkan tangan. Murid masukkan tangan ke dalam kotak dan meneka apakah objek itu.
    9. Jigsaw
    Maklumat dipecahkan kepada beberapa kumpulan, kemudian setiap kumpulan akan berkongsi maklumat sehingga maklumat yang lengkap didapatkan.
    10. I have, Who has... (Loop)
    Kaedah interaktif murid diberi bahan dan biasakan dengan set perkataan yang akan dipelajari. Seorang dari kumpulan bertanya; I have bananas, Who has watermelon? Kumpulan yang ada watermelon pula menjawab, I have watermelon, Who has pineapple? Prinsip Loop..
    (refer to previous post: Loop!
    11.  Error Detection
    Cikgu tunjukkan apa sahaja bentuk bahan media/simulasi dan murid kenalpasti kesilapan atau masalah. Kemudian PdPc dibuat berasaskan Penyelesaian Masalah (Problem Solving).
    12. Puppet/Mascott
    Perkenal satu watak puppet, mascott dan apa sahaja yang bersesuaian dan murid boleh berbual dengan watak tersebut.
    13. Role Play/Simulasi
    Satu situasi diberikan dalam bentuk lakonan (guru/guru+murid/murid/murid+murid). Kemudian, situasi ini dibincangkan.
    14. Spot the objects
    Murid mengenal pasti objek melalui pemerhatian pada sekeliling kelas, kawasan sekolah, gambar, video dan sebagainya.
    15. True or False
    Tajuk diberikan dan kemudian murid meneka samada beberapa kenyataan adalah Betul ataupun Salah.
    16. 2 Truths and A Lie
    3 kenyataan diberikan dan murid meneka mana 2 kenyataan yang betul dan 1 yang salah. Dibuat dalam beberapa pusingan.
    17.  PreTest
    Berikan soalan dan semak jawapan murid. Biarkan murid lihat jawapan mereka yang salah dan betul.
    18. KWL
    K: What I Know
    W: What I want to know
    L: What I learned
    Fokus kepada What I Know..Murid samada tuliskan respon di atas sehelai kertas secara individu atau 'whole class approach'.
    19. Jigsaw Puzzle
    Beberapa keping gambar dipotong dan murid cantumkan. Kemudian murid kongsikan dapatan mereka.
    20. Buidling Blocks (Dengan Lego) Atau bahan binaan, kraf
    Murid cantumkan bahan binaan mudah mengikut panduan guru dan murid tunjukkan hasil mereka. (Jangan yang susah-susah ya). Contonya, rumah, kereta.
    21. Take One Out
    Murid diberikan beberapa perkataan, gambar, ayat, atau sebarang bahan. Dalam satu ketgori itu, murid perlu keluarkan satu yang tidak berkaitan daripada rangkaian atau kumpulan tersebut.
    22. Grouping
    Murid diberikan beberapa bahan dan murid dalam kumpulan bahan-bahan tersebut mengikut kategori atau pengelasan.
    23. Match or Place
    Dengan bahan seperti poster, beberapa kepingan kertas atau objek perlu diletakkan di tempat yang sepatutnya dalam gambar. Boleh juga gunakan aplikasi online.

    Sumber dari group whatsapp guru skpht

    0 comments:

    Post a Comment

    KSSR

  • Dokumen Standard Prestasi Bahasa Malaysia SJK Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Bahasa Malaysia SK Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Bahasa Inggeris SJK Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Bahasa Inggeris SK Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Bahasa Cina SJKC Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Bahasa Cina SK Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Bahasa Tamil SJKT Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Bahasa Tamil SK Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Bahasa Arab Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Bahasa Iban Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Bahasa Kadazanduzun Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Matematik Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Dunia Sains dan Teknologi Maklumat Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Dunia Seni Visual Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Dunia Muzik Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Pendidikan Moral Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Pendidikan Islam Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Pendidikan Jasmani Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Pendidikan Kesihatan Tahun 2
  • Dokumen Standard Prestasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi Tahun 2
        TAHUN 1